Bij de ingang

In deze snel veranderende wereld werd het eens tijd om het over klantcontact en technologie en AI te hebben. We stelden de deelnemers aan deze KSF-bijeenkomst de vraag: “Bent u eigenlijk bang dat uw werk straks door AI kan worden gedaan?”

Tyrza Kohne-Tjallinks, WFM-afdeling van BOL: “Ik maak de planning, dus ik ben zeer geïnteresseerd in hoe je processen kunt automatiseren. Ik zou bijna zeggen: nou, gráág als AI mijn werk zou kunnen overnemen, dan kunnen we de tijd die we daarmee winnen gebruiken voor menselijk klantcontact. Vandaag ben ik hier omdat ik me hierin nog meer wil verdiepen. Wat zijn de eerste stappen? Hoe pak je die implementatie aan?”

Live Magazines - KSF Jaarcongres

Mark Elschot, Vlirdens: “AI zal nooit zo goed met emoties kunnen omgaan als mensen dat doen. En je hoort vaak dat mensen zeggen dat de ontwikkelingen zo snel gaan, maar wat mij betreft kan het sneller. We pretenderen vaak dat we qua ontwikkelingen op technologisch gebied een soort van Formule 1 zijn, maar wat innovaties betreft ontwikkelen we ons net zo snel als de tenniswereld!”

Live Magazines - KSF Jaarcongres

Frank van Bergen, Next WFM: “Veel kan geautomatiseerd worden, maar de echte klachten moeten toch door een mens worden opgelost worden. AI kan een deel ondervangen, zodat we bijvoorbeeld zaken als het personeelstekort een beetje kunnen laten afnemen. Het echte mensenwerk kan dan, nu ja, door mensen gedaan blijven worden.”

Live Magazines - KSF Jaarcongres

Mariëtte van Swelm - van Baaren, Flanderijn Incasso- en gerechtsdeurwaarders: “Juist in ons werkveld zullen er altijd mensen nodig blijven. We maken gebruik van een chatrobot die de eerste vragen kan ondervangen, maar verder blijft ons werk zo mensgericht dat het lastig is om door AI te laten overnemen. Bij ons is geen enkel telefoongesprek hetzelfde.”

Live Magazines - KSF Jaarcongres